July 11, 2014

Sommer Scones med hindbær, hvid chokolade og rosmarin


Jeg har tilmeldt mig Madbloggerudfordringen # 3 - sommermad, hvor udfordringen er skulle anvende 3 udvalgte råvarer i enten det salte eller det søde køkken. Jeg valgte den søde version, idet jeg har en sød tand. De 3 råvarer er frugt, krydderurter og chokolade. Et oplagt valg ville have været at lave panna cotta med hvid chokolade, frisk frugt og noget citronmelisse som den grønne prik over i´et. Jeg overvejede ligeledes en tærte med fyldning af hvid chokolade fyldning og dekoreret med friske hindbær og igen noget citronmelisse som krydderurt delen.

Men det suveræne dejlige varme sommervejr sat en stop for, idet jeg havde lyst til at bage i længere tid i mit køkken,  i stedte for besluttede jeg for at lave scones med følgende tre råvarer: hindbær, hvid chokolade og rosmarin. Både hindbærrene og rosmarin kunne jeg endda høstede i min lille have.

I mit første forslag til en Sommer Scone brugte jeg citronmelisse, hindbær og hvid chokolade. Men jeg kunne ikke smage citronmelisse overhovedet. Desuden var mængden af ​​hindbæralt for høj, scones-dejen blev for blød. Og samtidig var mængden af ​​hvid chokolade ligeledes for stor, så sconene blev for søde selv for mig med min søde tand.

Så derfor besluttede jeg mig for at anvende rosmarin i stedet for samtidig med en reduktion i mængden ad både hindbær og hvid chokolade. Oven i dette besluttede jeg at lade rosmarin afgive mere smag til scones dejen ved at opbevare dejen koldt i køleskabet i 30 minutter før selve bagningen.

Hindbær og hvid chokolade er en klassiker i det søde køkken, hvor hindbærrene friskhed passer som hånd i en handske til sødmen fra den hvide chokolade. Rosmarin giver lige det extra twist til hele smagsoplevelsen.

Sommer Scones med hindbær, hvid chokolade og rosmarin: - 12 stykker
  • 450 g kage mel
  • ½ tsk rosmarin - finthakket
  • ½ tsk salt
  • 1 ½ tsk bagepulver
  • 60 g sukker
  • 125 g koldt smør
  • 1 æg
  • 200 g mælk
  • 50 g hvid chokolade - hakket i mindre stykker
  • 75 g friske hindbær

  1. Bland mel, salt, rosmarin, bagepulver og sukker sammen i en skål.
  2. Skær koldt smør i små stykker.
  3. Smuldre smørret med mel blandingen.
  4. Pisk mælk og æg sammen.
  5. Bland mælk-æg og mel-smør-blandingen uden at ælte dejen for meget sammmen.
  6. Tilsæt chokolade stykker og friske hindbær.
  7. Læg dejen et stykker bagepapir.
  8. Rul dejen til en længere rulle.
  9. Placer scones-dejen koldt i køleskabet i 30 minutter.
  10. Varm ovnen op til 250'C.
  11. Skær dejen i skiver af 3 cm, før du placerer dem på et stykke bagepapir.
  12. Bage scones ved 250'C i 10-15 minutter i den øverste del af ovnen.

No comments:

Post a Comment

Your comment is my reward :-)
You are more than welcome to write your comment in either English or Danish.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...